Facebook

2013-08-18

Vecka 14 - Dag 93

Guess what! Idag har jag jobbat! Igen!

Men, till dagens stora äventyr! Jag har varit ute och sprungit 5km på tid. Jag laddade ner appen RunKeeper för att se hur den fungerar. Med hjälp av den skulle jag kunna se min sträcka med GPS och den säger åt en när man sprungit 5km. Dessvärre så hade jag inte ställt in den helt rätt innan jag gav mig iväg så den sa inte till vid varje kilometer utan var 5:e minut.

Innan jag kom iväg så var jag rätt otaggad. Mer orolig över hur det skulle gå. Jag hade 1 km promenad ner till stället där jag räknat ut att jag skulle starta för att komma runt i en cirkel på exakt 5 km. Min målsättning var att småjogga hela vägen men det var bara helt omöjligt! Efter 500 meter var jag tvungen att sakta ner och ta promenad för att återhämta ben och kondition. Och så höll jag på, 500 meter löpning och 200 meter promenad.

Allt eftersom att minuterna passerade blev jag givetvis tröttare och det blev ett långsammare och långsammare tempo vilket var lite tråkigt. Min sluttid på 5km blev 45 minuter, vilket är ett snitt på 6,66 km/h. Men, det ger ju mig alla möjligheter till att se ett förbättrat resultat.

Dessutom sprang jag fel på rundan och hamnade lite snett. Det blev därför en något längre promenad hem om inte annat. Dock var jag riktigt nöjd med både sportarmbandet till telefonen och med de nya byxorna (av typen prassel) :)

På tisdag tänkte jag ta ett nytt försök om mina ben och fötter tillåter det så får vi se om tiden och sträckan blir bättre. Nu har jag ju ställt in runkeeper rätt också så jag får rätt information längst vägen. Nästa gång springer jag nog åt andra håller så kanske jag har förmånen att hamna på rätt ställe!

Imorgon väntar invägning, itrim-träning samt gruppträff! Livet som ny aktiv människa fortsätter! Mot min målvikt och må dessa kilon sluta stå stilla och börja rasa igen!

5 kommentarer:

  1. Härligt Michael! Oavsett hur långsamt du springer, så varvar du alla i soffan, eller hur! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Prova en 5K app (sök i appstore eller motsvarade)
    Den hjälper en att "lära sig" jogga.
    Den hjälper mig jättemycket!
    Man värmer upp, springer 60 sek, går 90 sek osv osv osv sen trappas det upp för varje gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den jag hittade säger typ att jag måste springa varje dag. Vore bra att hitta någon som fungerar för längre perioder. Jag har ingen större lust att springa varje dag ^^

      Radera
    2. Jag springer inte varje dag och dag 2 är för mig "andra gången" jag springer osv.

      Radera